מאסטרינג

 
 השלב הסופי לפני ההוצאה לאור הוא המאסטרינג.
 
Mastering - מאסטרינג

כל מה שצריך לדעת על מאסטרינג

סאונד

מה זה מאסטרינג ?

כאשר סיימנו עם שלב ההפקה והמיקס, הגיע הזמן להחליף הילוך ולעבור למאסטרינג – המאסטר הוא התהליך הסופי שעוברת המוזיקה לפני השחרור לעולם. המטרה העיקרית היא ללטש את המיקס ולהכין אותו להפצה בשירותי סטרימינג, על דיסק או באינטרנט. בתהליך המאסטרינג, נשתמש ב- EQ ליניארי, מדחסים, קליפרים ושלל של אפקטים ומעבדי סאונד שונים המשפרים את האווירה בשיר. כמו אקולייזר עם צבע אנלוגי, הרחבות סטריאו, סטורציה כדי לתת לשיר צליל נעים וחם יותר. במאסטרינג הכל מתבצע בעדינות עם הקפדה על דיוק! כל שינוי קטן שנבצע יורגש בקיצוניות. מאסטרינג מקצועי הוא הגורם שהופך שיר ממוצע לאיכותי, נעים ומרשים במיוחד! 

מה קורה במאסטרינג ?

 

התהליך בד"כ כולל שלושה שלבים מרכזיים:

  • איזון תדרים – EQ
  • דחיסה – Compressor
  • הגברת עוצמה – Limiter

כמובן שיש עוד הרבה מעבדי סאונד שונים שנשתמש בהם למשל: סאטורציה, מרחיבי סטריאו, קליפרים ועוד.. הכל בהתאם לסגנון מוזיקה ולתוצאה הסופית שנרצה להגיע.

אקולייזר – EQ

אקולייזר

EQ הוא אחד החברים הטובים של אנשי מאסטרינג. קיים מגוון רחב של סוגי אקולייזרים, אך לא בהכרח כולם מתאימים לתפקיד. שימוש עם אקולייזר במאסטרינג בדרך כלל יהיה מאוד עדין ובעל Q רחב, שינויים עם Q צר עלולים להשפיע בקיצוניות ולפגוע בשיר. המטרה שזה ישמע טוב יותר בלי שזה ישמע מורגש, כאילו זה לא היה לפני.

למרות זאת, בז'אנרים מסויימים של מוזיקה אלקטרונית נשתמש באקולייזר שצובע את המוזיקה ומוסיף הרמוניות לצליל. הכל תלוי בהתאם לסגנון מוזיקה ולתוצאה שנרצה להגיע אליה.

קומפרסור – Compressor

קומפרסור

דחיסת אות שמע הוא תהליך שנועד לצמצם את הטווח הדינמי של אותו ערוץ. במוזיקה, טווח דינמי מתייחס ליחס בין החלק הכי רועש לבין השקט ביותר. ככל שהטווח הדינמי (DR) גבוה יותר, כך יהיה הבדל דרסטי יותר בין החלקים הרועשים לשקטים ביותר.

בחירת סוג קומפרסור במאסטרינג הוא חשוב מאוד ( Mu , Opto ,VCA) דחיסה יכולה לשנות טראק שלם לטובה או לרעה, תלוי במיומנות וביכולות הטכנאי. מהירות ההתקף/והשחרור שנגדיר על הקומפרסור יקבע את קצב השיר, התקף מהיר מידי עלול להרוג את הטרנזייט, לפגוע בפאנץ ולהוציא את החיים במוזיקה. לעומת זאת, שחרור מהיר מידי ישמע "קופצני" ולא טבעי. 

לימיטר – Limiter

לימיטר במאסטרינג מגביר ווליום

המכשיר האחרון בשרשרת ה-Insert הוא הלימיטר, או בשם השני שלו "מגביל".

אפשר להגדיר את הלימיטר כמו "חומה", הוא די דומה לקומפרסור בפעולות שלו רק שונה ממנו בעובדה שדרכו שום סאונד לא עובר.

הלימיטר לוקח את הטראק הכולל ומגביר אותו, ישנם סוגים שונים של לימיטרים וקליפרים וגם פה לכל מכשיר הסאונד הייחודי המאפיין אותו.

הדרום – Headroom

הדרום

 

זה נושא שפחות מושך את העין אך גם הוא חשוב מאוד. הדרום זה המרווח שנשאר לפני שנכנס לקליפ. יש שיגידו שצריך 6dB של הדרום אך הדבר אינו מחייב, כן חשוב להשאיר מספיק מרווח עבודה לטכנאי המאסטרינג ולא לדאוג לווליום הסופי. הכי חשוב לבדוק שאין שום פיקים לא רצויים במיקס 

למה מאסטרינג חשוב?

בעבר החשיבות לסאונד הייתה פחות גבוהה מהיום, עם השנים וההתפתחות הטכנולוגית, קיים היום מערכות סאונד משוכללות ואיכותיות יותר מתמיד, אפילו הפלאפונים הניידים שלנו מצליחים להוציא צליל מרשים ביותר.

המסקנה = אם נרצה שהשיר שלנו ישמע טוב בכל מערכת, נהיה חייבים לשלוח לטכנאי מאסטר חיצוני.

שוב, המטרה הסופית היא לגרום לשיר להישמע כמו שירים מקצועיים אחרים כאשר הם נשמעים ברדיו, ברכב, במועדון או בכל מקום אחר בצורה הטובה ביותר. 

זה אומר שהשיר חייב להיות באותה רמה של עוצמה, בעל תגובת תדרים מאוזנת, דינמיקה אחידה ולהישמע נהדר על כל רמקול.

דוגמא: מאסטרינג לשיר (לפני ואחרי ) 

סיכום:

המאסטרינג הוא החלק האחרון והמכריע בשרשרת ההפקה שגורם לקובץ האודיו להישמע טוב יותר בכל סביבה בה נשמע. בישביל להשיג זאת, יש לשלוח לטכנאי מאסטרינג מקצועי שיודע לזהות ולטפל בתגובת התדרים ובדינמיקה הכללית של השיר. סאונד טוב בהחלט סוחף את המאזין, זה משהו שלא הייתם רוצים לוותר עליו. 

המאסטרינג הוא תחום שמצריך הרבה ניסיון טכני ואומנותי. פעולות לא נכונות בהחלט יכולות לחנוק את הצליל ולהוציא ממנו את החיים. לא תרצו להרוס שיר שלם אחרי שישבתם ועבדתם קשה במשך תקופה ארוכה.

 

למידע נוסף התקשרו או השאירו פרטים

× שלח הודעה