מיקס מאסטרינג לוגו

מאסטרינג

 
השלב הסופי של קטע מוזיקלי לפני ההוצאה לאור נקרא מאסטרינג. 
 
Mastering - מאסטרינג

 

סאונד

מה זה מאסטרינג?

Mastering הוא התהליך הסופי שעובר המוזיקה לפני השחרור לעולם. המטרה העיקרית היא ללטש את המיקס ולהכין אותו להפצה בשירותי סטרימינג, על דיסק או באינטרנט. בתהליך המאסטרינג משתמשים ב- EQ ליניארי, מדחסים, קליפרים, הרחבות סטריאו, סטורציה ומגוון נוסף של אפקטים וכלים שונים המשפרים את הסאונד והאווירה בשיר.

בשלב זה הכל מתבצע בעדינות עם הקפדה על דיוק, כל שינוי קטן יורגש בקיצוניות.

מאסטרינג איכותי הופך שיר ממוצע ובינוני לסוחף עוצמתי ומרשים!

שלבי המאסטרינג

לכל טכנאי מאסטרינג כלים וטכניקות שונות.

אלו הם הפעולות השכיחות ביותר בתהליך.

עיקר הפעולות:

  • איזון תדרים – EQ 
  • דחיסה – Compressor
  • הגברת עוצמה – Limiter

*כמובן שיש מעבדי סאונד נוספים כמו: סטורציה, מרחיבי סטריאו, קליפרים ומעבדי תחושת זמן והשימוש בהם משתנה בהתאם משיר לשיר ולז'אנר הרצוי. 

אקולייזר – EQ

אקולייזר

אקולייזר הוא מכשיר שנועד להשפיע ולשנות טווחי תדרים. קיים מגוון רחב של סוגי אקולייזרים למטרות שונות אך לא כולם מתאימים לתפקיד. האקולייזר במאסטרינג יהיה מאוד עדין ובעל Q רחב, ביצוע שינויים עם Q צר עלולים להשפיע בקיצוניות ולפגוע באיכות השיר. המטרה שזה ישמע טבעי וטוב יותר.

*בז'אנרים מסוימים במוזיקה אלקטרונית אבצע שימוש אגרסיבי באקולייזר אנלוגי שצובע את המוזיקה ומוסיף הרמוניות (Saturation) לצליל.

קומפרסור – Compressor

קומפרסור

קומפרסור הוא אחד החברים הטובים ביותר של טכנאי סאונד ואנשי מאסטרינג בפרט.

בעזרת קומפרסור אפשר לצמצם ואפילו להרחיב את הטווח הדינמי של אותו ערוץ. במוזיקה, טווח דינמי מתייחס ליחס בין החלק הכי רועש לבין השקט ביותר. ככל שהטווח הדינמי (DR בשפה מקצועית) גבוה יותר, כך יהיה הבדל דרסטי יותר בין החלקים הרועשים לשקטים.

בחירת סוג הקומפרסור במאסטרינג הוא קריטי! ( Mu, Opto ,VCA) דחיסה משנה את קצב השיר ואת מעטפת הצליל A.D.S.R. מהירות ההתקף/והשחרור שמגדירים יקבע את קצב השיר! התקף (Attack) מהיר מדי עלול להרוג את הטרנזייט, לפגוע בפאנ'ץ ולהוציא את הפאנ'ץ מהמוזיקה. לעומת זאת, שחרור (Release) מהיר מדי ישמע "קופצני" לא טבעי ועלול להוסיף לכלוך (דיסטורשיין). 

לימיטר – Limiter

לימיטר במאסטרינג

הלימיטר הוא מכשיר המשמש במאסטרינג כדי להגביר את הווליום הכללי. הוא עובד כמו הקומפרסור, אבל עם Ratio גבוה יותר וזמן התקפה מהיר יותר. המטרה העיקרית של הלימיטר היא להגביר את העוצמה הכוללת של השיר מבלי לגרום לחיתוך או עיוות.

הלימיטר בדרך כלל המכשיר האחרון בשרשרת המאסטר, וההגדרות שלו יכולות להשפיע באופן משמעותי על הסאונד הסופי. ישנם סוגים שונים של לימיטרים וקליפרים לכל מכשיר הגדרות ופרמטרים שונים הניתנים להתאמה להשגת הצליל הרצוי. 

הלימיטר במאסטרינג צריך להיות שקוף ולא להוסיף דיסטורשיין או צבע לא רצוי לצליל.

הדרום – Headroom

הדרום במאסטרינג

זה נושא שפחות מדברים עליו אך הוא חשוב מאוד! הדרום הוא המרווח הפנוי בין החלק החזק ביותר של אות האודיו לבין 0dBFS (הרמה המקסימלית שניתן להקליט או להשמיע ללא עיוות לפני שהסאונד נחתך/נגזר)

כמות המרווח המומלצת היא בין 3-6dB-.

לפני סיום המיקס ושליחה של השיר למאסטרינג, חשוב לוודא שאין שום פיקים או קטעים שנכנסים לקליפ.

מדוע אתם זקוקים למאסטרינג?

במציאות העכשווית מתקיימת "מלחמת רעש" בין שירים. מאזינים השומעים מוזיקה להנאתם רוצים לשמוע את השיר כמה שיותר חזק בועט ומלא חיים. 

טכנאי מאסטרינג מקצועי יודע כיצד להתאים את השיר לסגנון המוזיקלי בתעשייה מבחינת עוצמות, דינמיקה ותדרים. רוב המפיקים הזמרים והמלחינים השונים מעדיפים לשלוח את הקובץ הסופי לאולפני מאסטרינג מטופלים אקוסטי כדי לקבל טיפול מדויק בשיר וגם כדי לקבל חוות דעת מקצועית על ההפקה והמיקס בפרט.

אם אתם מתעקשים לעשות מאסטר בעצמכם, כתבתי מדריך קצר איך עושים מאסטרינג באולפן הביתי. רק קחו בחשבון התוצאות לא יהיו אותו דבר, מדובר בתהליך מורכב המצריך אוזן חדה, מיומנות והרבה ניסיון.

 

אולפן מאסטרינג

כמה עולה מאסטרינג?

באופן כללי, מחיר מאסטרינג לשירים או אלבומים משתנה בהתאם לצרכים ולדרישות הספציפיות של הפרויקט, רמת המומחיות והניסיון של טכנאי המאסטרינג, והסטודיו או האולפן בו מתבצעת העבודה. טווח המחירים עבור מאסטרינג לשיר בודד יכול לנוע בין 200 ל-400 ש"ח.

סיכום

המטרה היא לגרום לשיר להישמע כמו שירים מקצועיים אחרים בתעשייה כאשר הם נשמעים ברדיו, ברכב, במועדון או בכל מקום אחר ועל הצד הטוב ביותר!

זה אומר שהשיר חייב להיות באותה רמה של עוצמה, עם תגובת תדרים מאוזנת, דינמיקה אחידה ולהישמע נהדר על כל רמקול!

מאסטרינג איכותי לשירים מצריך הרבה ניסיון, טכני ואמנותי כאחד. פעולות לא נכונות בהחלט יכולות לחנוק את השיר ולהוציא ממנו את החיים. 

אני בטוח שלא תרצו להרוס שיר שלם אחרי שישבתם ועבדתם קשה במשך תקופה ארוכה.

 

ציוד אולפני למאסטרינג