מאסטרינג

 
 השלב הסופי בתהליך ההפקה של קטע מוזיקלי לפני ההוצאה לאור נקרא מאסטרינג
 
Mastering - מאסטרינג

 

סאונד

מה זה מאסטרינג?

 

כאשר סיימנו עם שלב ההפקה והמיקס, הגיע הזמן להחליף הילוך ולעבור למאסטרינג. המאסטר הוא התהליך הסופי שעובר המוזיקה לפני השחרור לעולם. המטרה העיקרית היא ללטש את המיקס ולהכין אותו להפצה בשירותי סטרימינג, על דיסק או באינטרנט. בתהליך נשתמש ב- EQ ליניארי, מדחסים, קליפרים ומגוון רחב של אפקטים ומעבדי סאונד שונים המשפרים את הסאונד והאווירה בשיר. כמו אקולייזר עם צבע אנלוגי, הרחבות סטריאו, סטורציה וכול זה כדי לתת לשיר צליל נעים חם ומרשים יותר. בשלב זה הכל מתבצע בעדינות עם הקפדה על דיוק! כל שינוי קטן יורגש בקיצוניות.

מאסטרינג מקצועי הוא הגורם שהופך שיר בינוני לאיכותי, נעים ומרשים במיוחד! 

שלבי המאסטרינג

עיקר הפעולות שיבוצעו בשלב זה הם:

  • איזון תדרים – EQ 
  • דחיסה – Compressor
  • הגברת עוצמה – Limiter

כמובן שיש עוד מעבדי סאונד שונים כמו: סאטורציה, מרחיבי סטריאו, קליפרים ועוד.

אקולייזר – EQ

אקולייזר

EQ הוא אחד החברים הטובים של טכנאי סאונד. קיים מגוון רחב של סוגי אקולייזרים, אך לא בהכרח כולם מתאימים לתפקיד. האקולייזר במאסטרינג בדרך כלל יהיה מאוד עדין ובעל Q רחב, שינויים עם Q צר עלולים להשפיע בקיצוניות ולפגוע בשיר. המטרה שזה ישמע טבעי וטוב יותר בלי שזה ישמע מורגש, כאילו זה לא היה לפני.

למרות זאת, בז'אנרים מסויימים של מוזיקה אלקטרונית מבצעים שימוש באקולייזר שצובע את המוזיקה ומוסיף הרמוניות לצליל. הכל תלוי בסגנון מוזיקה ולתוצאה שאליה נכוון.

קומפרסור – Compressor

קומפרסור

דחיסת אות שמע הוא תהליך שמאפשר לנו לצמצם את הטווח הדינמי של אותו ערוץ. במוזיקה, טווח דינמי מתייחס ליחס בין החלק הכי רועש לבין השקט ביותר. ככל שהטווח הדינמי (DR) בשפה מקצועית גבוה יותר, כך יהיה הבדל דרסטי יותר בין החלקים הרועשים לשקטים.

בחירת סוג הקומפרסור במאסטרינג חשוב מאוד ( Mu , Opto ,VCA) דחיסה משנה את קצב השיר ואת מעטפת הצליל A.D.S.R. מהירות ההתקף/והשחרור שנגדיר על הקומפרסור יקבע את קצב השיר! התקף (Attack) מהיר מידי עלול להרוג את הטרנזייט, לפגוע בפאנץ ולהוציא את החיים מהמוזיקה. לעומת זאת, שחרור (Release) מהיר מידי ישמע "קופצני" לא טבעי ועלול להוסיף דיסטורשיין. 

לימיטר – Limiter

לימיטר במאסטרינג מגביר ווליום

המכשיר האחרון שנכנס בשרשרת ה-Insert הוא הלימיטר, או בשמו השני שלו "מגביל". אפשר להגדיר את הלימיטר כמו "חומה", הוא די דומה בפעולות לקומפרסור אך שונה ממנו בעובדה שדרכו שום צליל לא עובר. התפקיד העיקרי של הלימיטר הוא להגביר את הטראק, ישנם סוגים שונים של לימיטרים וקליפרים וגם פה לכל מכשיר הגדרות שונות וצבע ייחודי.

הדרום – Headroom

הדרום - מרווח

זה נושא שפחות מושך את העין אך גם הוא חשוב מאוד! הדרום זה המרווח שנשאר במיקס לפני שהאות נכנס לקליפינג (לפני שהסאונד נחתך או נגזר בשפה פשוטה). המרווח המומלץ שרצוי להשאיר לטכנאי המאסטרינג הוא בין 3 – 10dB של הדרום. לפני הגשה למאסטרינג חשוב לבדוק שאין שום פיקים או קטעים שנכנסים לקליפ.

כמה עולה מאסטרינג?

גם פה כמו בכל תחום אחר מיומנות, ותק ויכולות הטכנאי עלול להשפיע על המחיר. לרוב, מחיר מאסטרינג לשירים נע בין 150 ל-400 ש"ח. מחירים נמוכים או גבוהים מזה נחשבים חריגים אך תמיד יש יוצא דופן.

סיכום

המטרה היא לגרום לשיר להישמע כמו שירים מקצועיים אחרים כאשר הם נשמעים ברדיו, ברכב, במועדון או בכל מקום אחר ועל הצד הטוב ביותר.

זה אומר שהשיר חייב להיות באותה רמה של עוצמה, בעל תגובת תדרים מאוזנת, דינמיקה אחידה ולהישמע נהדר על כל רמקול.

אולפני הקלטה לרוב משתמשים במכשירים אנלוגיים ודיגיטליים כדי לספק את הסאונד הטוב ביותר שאפשר להשיג.

תחום זה מצריך הרבה ניסיון, טכני ואומנותי כאחד. פעולות לא נכונות בהחלט יכולות לחנוק את השיר ולהוציא ממנו את החיים. לא תרצו להרוס טראק שלם אחרי שישבתם ועבדתם קשה במשך תקופה ארוכה.

 

ציוד אולפני למאסטרינג

לפרטים נוספים התקשרו או השאירו פרטים

× שלח הודעה