מאסטרינג

 
 השלב הסופי של קטע מוזיקלי לפני ההוצאה לאור נקרא מאסטרינג.
 
Mastering - מאסטרינג

 

סאונד

מה זה מאסטרינג ?

 

כאשר סיימנו עם שלב ההפקה והמיקס, הגיע הזמן להחליף הילוך ולעבור למאסטרינג – המאסטר הוא התהליך הסופי שעובר המוזיקה לפני השחרור לעולם. המטרה העיקרית היא ללטש את המיקס ולהכין אותו להפצה בשירותי סטרימינג, על דיסק או באינטרנט. בתהליך נשתמש ב- EQ ליניארי, מדחסים, קליפרים ומגוון רחב של אפקטים ומעבדי סאונד שונים המשפרים את הסאונד והאווירה בשיר. כמו אקולייזר עם צבע אנלוגי, הרחבות סטריאו, סטורציה כדי לתת לשיר צליל נעים, חם ומרשים יותר. במאסטרינג הכל מתבצע בעדינות עם הקפדה על דיוק! כל שינוי קטן יורגש בקיצוניות. מאסטר מקצועי הוא הגורם שהופך שיר בינוני לאיכותי, נעים ומרשים במיוחד! 

תהליך המאסטרינג

התהליך בד"כ בנוי משלושה שלבים עיקריים:

  • איזון תדרים – EQ 
  • דחיסה – Compressor
  • הגברת עוצמה – Limiter

כמובן שיש עוד הרבה מעבדי סאונד שונים שמתמשים בהם כמו: סאטורציה, מרחיבי סטריאו, קליפרים ועוד. Mid/Side גם שמיש מאוד ויכול להוסיף המון במאסטרינג. 

אקולייזר – EQ

אקולייזר

EQ הוא אחד החברים הטובים של אנשי סאונד. קיים מגוון רחב של סוגי אקולייזרים, אך לא בהכרח כולם מתאימים לתפקיד. האקולייזר במאסטרינג בדרך כלל יהיה מאוד עדין ובעל Q רחב, שינויים עם Q צר עלולים להשפיע בקיצוניות ולפגוע בשיר. המטרה שזה ישמע טוב יותר בלי שזה ישמע מורגש, כאילו זה לא היה לפני.

למרות זאת, בז'אנרים מסויימים של מוזיקה אלקטרונית אפשר להשתמש באקולייזר שצובע את המוזיקה ומוסיף הרמוניות לצליל. הכל תלוי לסגנון מוזיקה ולתוצאה שנרצה להגיע אליה.

קומפרסור – Compressor

קומפרסור

דחיסת אות שמע הוא תהליך שנועד לצמצם את הטווח הדינמי של אותו ערוץ. במוזיקה, טווח דינמי מתייחס ליחס בין החלק הכי רועש לבין השקט ביותר. ככל שהטווח הדינמי (DR) בשפה מקצועית גבוה יותר, כך יהיה הבדל דרסטי יותר בין החלקים הרועשים לשקטים.

בחירת סוג הקומפרסור במאסטרינג הוא חשוב מאוד ( Mu , Opto ,VCA) כמו שאמרתי דחיסה משנה את קצב השיר לטובה או לרעה הכל תלוי במיומנות הטכנאי. מהירות ההתקף/והשחרור שנגדיר על הקומפרסור חשוב מאוד! התקף (Attack) מהיר מידי עלול להרוג את הטרנזייט לפגוע בפאנץ ולהוציא את החיים מהמוזיקה. לעומת זאת, שחרור (Release) מהיר מידי ישמע "קופצני" לא טבעי ועלול להוסיף דיסטורשיין. 

לימיטר – Limiter

לימיטר במאסטרינג מגביר ווליום

המכשיר האחרון שנכנס בשרשרת ה-Insert הוא הלימיטר, או בשם השני שלו "מגביל".

אפשר להגדיר את הלימיטר כמו "חומה", הוא די דומה לקומפרסור בפעולות שלו רק שונה ממנו בעובדה שדרכו שום צליל לא עובר.

התפקיד העיקרי של הלימיטר הוא להגביר את הטראק הכולל, ישנם סוגים שונים של לימיטרים וקליפרים וגם פה לכל מכשיר הסאונד הייחודי המאפיין אותו.

הדרום – Headroom

הדרום

 

זה נושא שפחות מושך את העין אך גם הוא חשוב מאוד. הדרום זה המרווח שנשאר במיקס לפני שנכנס לקליפ. המרווח המומלץ שרצוי להשאיר לטכנאי המאסטרינג הוא בין 3 – 6dB של הדרום אך הדבר אינו מחייב, מה שחשוב הוא להשאיר מספיק מרווח ולא לדאוג לווליום הסופי. 

ברגע שאנחנו עושים אקספורט למיקס הכולל חשוב מאוד לבדוק שאין שום פיקים שנכנסים לקליפ.

למה המאסטרינג הכרחי?

עם השנים וההתפתחות הטכנולוגית, ישנם מערכות סאונד משוכללות ואיכותיות במיוחד, אפילו הפלאפונים הניידים שלנו מצליחים להוציא צליל מרשים ביותר.

שאנו שומעים מוזיקה ביוטיוב, ספוטיפיי, סאונדקלאוד וכו'.. 98% מהשירים עברו מאסטר ולכן הם נשמעים חזק ומאוחדים כחבילה אחת. 

אם נרצה שהשיר שלנו ישמע גם איכותי וחזק, נצטרך לשלוח את השיר למאסטר חיצוני או לבצע את התהליך בעצמנו.

שוב, המטרה הסופית היא לגרום לשיר להישמע כמו שירים מקצועיים אחרים כאשר הם נשמעים ברדיו, ברכב, במועדון או בכל מקום אחר ועל הצד הטוב ביותר.

זה אומר שהשיר חייב להיות באותה רמה של עוצמה, בעל תגובת תדרים מאוזנת, דינמיקה אחידה ולהישמע נהדר על כל רמקול.

דוגמא: לפני ואחרי מאסטרינג.

פלאגין מומלץ למתחילים שרוצים לבצע מאסטרינג בעצמם

 

קיימים מאות סוגים שונים של חברות שמייצרות פלאגינים כך שבקלות אפשר להתבלבל. הפלאגין שאני ממליץ עליו נקרא: One של חברת TR5. 

היופי בתוסף הזה שהוא All in One = כל החבילה בפלאגין אחד. מדחס, אקולייזר, אקסייטר, מרחיב סטריאו ולימיטר. מומלץ מאוד למתחילים ובהחלט אפשר להגיע לתוצאות מרשימות מניסיון!

One – Mastering Process

סיכום:

החלק האחרון בשרשרת ההפקה שגורם לקובץ האודיו להישמע טוב יותר בכל סביבה בה נשמע הוא המאסטרינג. כדי להשיג זאת, רצוי להיעזר בטכנאי מקצועי שיודע לזהות ולטפל בתגובת התדרים ובדינמיקה הכללית של השיר.  

תחום זה מצריך הרבה ניסיון, טכני ואומנותי כאחד. פעולות לא נכונות בהחלט יכולות לחנוק את השיר ולהוציא ממנו את החיים. לא תרצו להרוס טראק שלם אחרי שישבתם ועבדתם קשה במשך תקופה ארוכה.

 

אקולייזר וקומפרסור למאסטרינג

למידע נוסף התקשרו או השאירו פרטים

× שלח הודעה