מיקס

 שילוב כל הערוצים יחדיו בפרויקט מסוים נקרא מיקס. התהליך נועד כדי ליצור קובץ אחד שנשמע הכי טוב שאפשר.
 
מיקס,mix

מה זה מיקס?

 

באלאנס ואיזון תדרים

כשמרכיבים שיר, ישנם ערוצים רבים שצריך לשלב. בדרך כלל צלילים אלה כוללים תופים, גיטרות, שירה, אפקטים קוליים ועוד. כולם צריכים לחלוק את אותה תמונה תלת מימד שהיא ספקטרום התדרים בשיר. ערבוב הערוצים בשיר הוא תהליך שבאמצעותו אנו מתאימים את הווליום, המרחב והעומק של הצלילים על מנת לקבל שיר שנשמע טוב וברור. האם השירה חזקה מספיק? הזמרת ברורה? אם לא, עלינו להגביר אותם או להנמיך את הצלילים שמתחרים בהם. לדוגמה, אנחנו יכולים להכניס אקולייזר כדי להנמיך תדרים מסוימים שבולטים ומפריעים, או לצודד ערוץ מסויים כדי ליצור הפרדה בין השניים. יש הרבה טכניקות ודרכים יצירתיים למיקס טוב.

איך עושים מיקס שנשמע טוב?

 

בתהליך המיקס קיימים מספר גורמים שמשפיעים על איך שהשיר שלנו ישמע, ראשית נצטרך להכיר את המושגים ולהבין איך כל אחד מהם משפיע.

ערבוב מוסיקה הוא הרבה יותר מאיזון רמות שמע. פיתוח הבנה בסיסית של מושגים, חוש קצב ושמיעה יכולה להיות נקודת פתיחה טובה.

נתחיל מהיסודות.. 

נקודת מבט על איך מיקס אמור להראות:

 

תמונת מצב של מיקס טוב

בתמונה אפשר לראות מיקומים שונים של הכלים (ימין, שמאל ומרכז) בנוסף, אנחנו רואים שלכל כלי יש את המרחב שלו. זאת אומרת, כל אחד תופס טווח תדרים מסויים. מצב שכזה יוצר לנו איזון ובהירות בטראק ככה שאין מלחמות מיותרות בין הערוצים השונים.

כמובן שמיקס משתנה בין הז'אנרים, התמונה סתם לצורך המחשה.

 רוצה להשתפר ולמקסס בצורה טובה יותר? כנס לפה ותתחיל להתאמן, זה בחינם !

מיקס טוב = שיר טוב, אין קיצורי דרך.

רבים חושבים שמיקס זה דבר פשוט או לא חשוב מספיק. הריי מה הבעיה ליצור באלנאס טוב? משחקים קצת עם הפיידרים עד שמגיעים לתוצאה שנשמעת טוב, רק שבפועל זה ממש אבל ממש לא ככה.

למעשה, טכנאי מיקס יקבע איך הביצוע של אותו קטע ישמע, רחב יותר, בועט יותר, עמוק יותר וכו'.. לכל ממקסס אופי משלו וצבע ייחודי. אם זה נעשה על ידי ממקסס לא מקצועי אנחנו נשמע את זה בבירור. לעומת זאת, אם נבחר באדם עם ניסיון שמכיר ויודע איך למקסס התוצאה תשמע אחרת לגמרי.

השלב הבסיסי והחשוב ביותר בתהליך המיקס הוא באלאנס (יחס הווליום בין הערוצים השונים), אך יחד עם זאת המורכבים ביותר לביצוע. עבודה נכונה עם תדרים ושליטה בדינמיקה של השיר גם היא יכולה להשפיע המון. לדוגמה, ברגע שכלי "משתלט" או "תופס" מקום של כלי אחר נחתוך קבוצה של תדרים כדי ליצור בהירות. 

תהליך הערבוב נחשב לחלק חשוב ומרכזי בשלב ההפקה, כמובן חשוב לעבוד עם סורסים (ערוצים) נקיים ואיכותיים על מנת לקבל תוצאה איכותית שנשמעת טוב. ערוצים פגומים מלכתחילה יהיה קשה מאוד לתקן..

איזון ווליום כדי ליצור מיקס מאוזן

 

בין הפעולות שטכנאי מיקס מבצע:

 
  • באלאנס – Volume (יחס הווליום בין הערוצים השונים)
  • מיקום – Paining (מיקום לכל כלי ותמונת סטריאו רחבה או צרה)
  • איזון תדרים – EQ (עבודה עם אקולייזר לצורך איזון, הנחתה והגברת תדרים)
  • דינמיקה – Compressor (עבודה עם מדחסים על מנת לשלוט בדינמיקה)

ווליום – Volume

איזון רמות שמע בין ערוצים הוא הגורם העיקרי והחשוב ביותר בשלב המיקס. המטרה – ליצור באלאנס טוב יחס עוצמה בין הערוצים בפרויקט. לא תאמינו כמה ווליום נכון יכול להשפיע על השיר ובנוסף משפר את יכולת השמיעה שלנו. כמובן שערבוב טוב הוא יותר מסתם התאמת רמות הווליום של כלי נגינה וכלי קול בודדים. זה חלק גדול ומשמעותי, אבל זה בשום אופן לא כל הסיפור שלא תטעו.

מיקום – Paining

זכרו, ערבוב הוא אמנות. תתרחקו מטרנדים ישנים שאומרים איפה כל כלי אמור להיות ממוקם, האזינו לשירים שאתם אוהבים ותשמעו היכן הכלים ממוקמים, תפתחו את האזניים ושימו לב למרחב ולספייס שנוצר. שימוב לב שצידוד מוגזם יכול להוביל לבעיות וחוסר איזון בטראק. המנעו מצידוד מוגזם, אך בוודאי הביעו את עצמכם איך שתרצו.

תדרים – EQ

בעזרת שימוש נכון עם אקולייזר אנחנו יכולים לפתור בעיות של התנגשות תדרים וחוסר בהירות בשיר.

נסה לשמוע אילו ערוצים מתנגשים, גרור את ה- EQ מעלה ומטה כדי לזהות ולתקן בעיות בטווח היסודי וההרמוני שלהם. בסופו של דבר זה אמור להישמע טוב ביחד עם כל הערוצים, שימוש במצב סולו לא באמת מעניין, בסופו של דבר על הערוצים מתנגנים יחד ואמורים להישמע על הצד הטוב ביותר.

דינמיקה – Compressor

אם יש משהו שחסר "המשהו" הזה נקרא קומפרסור. 

מטרת הקומפרסור היא לשלוט בדינמיקה של צורת הגל. זה מייצר נפח, מסיר פיקים לא נעימים והתקפים מהירים. ישנם סוגים שונים של קומפרסורים וכל אחד מיועד למטרה שונה, בעזרת הבנה ושימוש נכון בקומפרסור נוכל לצבוע סאונד, להוסיף לו פאנץ ואפילו לרכך את הצליל.  הכל כמובן בהתאם למה שנרצה להגיע ולתוצאה אליה נכוון.

טיפ: כמעט תמיד נבצע EQ לפני דחיסה. הסיבה היא שהמדחס פועל על טווח תדרים מלא. נקה לפני את הערוצים באמצעות אקולייזר כדי להימנע מכך.

כמובן שבלבי המיקס המתקדמים, נעזר באפקטים ומעבדי סאונד נוספים כמו :Saturation ,Reverb ,Delay שמעשירים את השיר וסוחפים את המאזין. 

מיקס אנלוגי

סיכום.

המיקס הוא חלק חשוב ומרכזי בתהליך ההפקה, בשביל להגיע לתוצאה שנשמעת טוב נצטרך בעיקר סבלנות, שליטה מעולה בתוכנה, אוזן חדה והכי חשוב לבצע עשרות אם לא מאות מיקסים שונים כדי להשתפר. עבודה נכונה עם מעבדי סאונד שונים יכול לתרום המון ולהוסיף אופי וייחודיות לשיר. לאחר שסיימנו עם שלב המיקס, נעבור לשלב האחרון והמכריע לפני ההפצה של השיר, שלב זה נקרא – מאסטרינג.

רוצים גם להגיע לסאונד מקצועי שנשמע טוב יותר ? מוזמנים ליצור קשר עוד היום.

× שלח הודעה