מיקס

 ערבוב כל הכלים יחדיו בפרויקט נקרא מיקס. המטרה היא ליצור קובץ אחד שנשמע כמה שיותר טוב!
 
מיקס,mix

מה זה מיקס בעולם הסאונד?

 

באלאנס ואיזון תדרים

כשמרכיבים שיר, ישנם ערוצים רבים שצריך לשלב. בדרך כלל צלילים אלה כוללים תופים, גיטרות, שירה, אפקטים קוליים ועוד. כולם צריכים לחלוק את אותה תמונה תלת מימד שהיא ספקטרום התדרים בשיר (20Hz-20,000Khz) . ערבוב הערוצים בשיר הוא תהליך שבאמצעותו אנו מתאימים את רמת הווליום, המרחב והעומק של הצלילים על מנת לקבל שיר שנשמע טוב ברור ומעניין! לדוגמה, אנחנו יכולים להכניס אקולייזר כדי להנמיך תדרים מסוימים שבולטים ומפריעים, או לצודד ערוץ מסויים כדי ליצור הפרדה בין השניים. יש הרבה טכניקות ודרכים יצירתיים למיקס טוב. בהמשך נסביר על כמה מהם..

איך עושים מיקס לשירים שנשמע טוב?

 

קיימים המון גורמים שמשפיעים על המיקס, ראשית נצטרך להכיר את המושגים, להבין מה אנחנו שומעים ואיך אנחנו מתקנים.

ערבוב מוזיקה הוא הרבה יותר מאיזון רמות ווליום בערוצים השונים. פיתוח הבנה בסיסית של מושגים, חוש קצב ופיתוח שמיעה יכולה להיות נקודת פתיחה טובה.

 

תמונת מצב של מיקס טוב

בתמונה אפשר לראות מיקומים של הכלים (ימין, שמאל ומרכז) בנוסף, אנחנו רואים לכל כלי יש את המרחב שלו. זאת אומרת, כל אחד תופס טווח תדרים מסוים. מצב שכזה יוצר לנו איזון ובהירות במיקס ככה שאין מלחמות מיותרות בין הכלים השונים.

רוצה להשתפר ולהגיע למיקסים שנשמעים טוב יותר? כנס לפה ותתחיל להתאמן, זה בחינם!

שיר טוב = מיקס טוב, אין קיצורי דרך.

ממקסס הוא זה שקובע איך הביצוע של אותו קטע ישמע בין אם זה רחב יותר, בועט יותר, עמוק יותר, בהיר יותר וכו'. לכל טכנאי מיקסינג אופי ייחודי וצבע משלו. אם זה נעשה על ידי מפיק לא מקצועי אנחנו נשמע את זה בבירור מוחלט. לעומת זאת, אם נבחר בטכנאי עם ניסיון של שנים שמכיר ויודע איך למקסס התוצאה תשמע אחרת לגמרי.

השלב הבסיסי והחשוב ביותר במיקס לשיר הוא: באלאנס (יחס הווליום בין הערוצים השונים). אך כמה שהוא נחשב לבסיסי הוא המורכב ביותר לביצוע. 

תהליך הערבוב הוא חלק קריטי בשלב ההפקה, כמובן חשוב לעבוד עם סורסים (ערוצים) נקיים ואיכותיים כדי לקבל תוצאות שנשמעות טוב. ערוצים פגומים מלכתחילה יהיה קשה מאוד לתקן.

איזון ווליום כדי ליצור מיקס מאוזן

מה מרכיב מיקס טוב?

קשה לענות בצורה ישירה מכוון שקיימים מאות גורמים המשפיעים על המיקס הסופי. יחד עם זאת, יש אינסוף טכניקות וכלים שונים שאיתם ממקססים וחשוב להכיר כמה שיותר ולדעת איפה להשתמש ומתי.

בתור התחלה אם נרצה לייצר מיקסים איכותיים שנשמעים טוב רצוי לפעול לפי השלבים הבאים:

 
 
  • באלאנס – Volume (יחס הווליום בין הערוצים השונים)
  • מיקום – Paining (מיקום לכל כלי ותמונת סטריאו רחבה או צרה)
  • איזון תדרים – EQ (עבודה עם אקולייזר לצורך איזון, הנחתה והגברת תדרים)
  • דינמיקה – Compressor (עבודה עם מדחסים על מנת לשלוט בדינמיקה)
  • עבודה עם אפקטים FX (ריוורב, דיליי, פייזר, קורוס ושאר הצעצועים)

ווליום – Volume

איזון רמות שמע בין ערוצים הוא הגורם העיקרי והחשוב ביותר בשלב המיקס. כמו שבחיים צריך איזון גם בתדרים ! המטרה – ליצור באלאנס טוב בין הערוצים בפרויקט. לא תאמינו כמה ווליום נכון יכול להשפיע על השיר ובנוסף משפר את יכולת השמיעה שלנו. כמובן שערבוב טוב הוא יותר מסתם התאמת רמות הווליום של כלי נגינה בודדים. זה חלק גדול ומשמעותי במיקס, אבל זה בשום אופן לא כל הסיפור שלא תטעו.

מיקום – Paining

ערבוב הוא אמנות. תתרחקו מטרנדים ישנים שאומרים איפה כל כלי אמור להיות ממוקם, האזינו לשירים שאתם אוהבים ותשמעו היכן הכלים ממוקמים, תפתחו את האזניים ושימו לב למרחב ולספייס שנוצר. שימוב לב שצידוד מוגזם יכול להוביל לבעיות וחוסר איזון בטראק. הימנעו מצידוד מוגזם, אך בוודאי הביעו את עצמכם איך שתרצו.

תדרים – EQ

בעזרת אקולייזר אפשר לפתור בעיות של התנגשות תדרים וחוסר בהירות בשיר.

נסו לשמוע אילו ערוצים מתנגשים, שחקו עם ה- EQ מעלה ומטה כדי לזהות ולתקן בעיות בטווח היסודי וההרמוני שלהם. זה אמור להישמע טוב ביחד עם כל הערוצים, שימוש במצב סולו לא באמת מעניין, בסופו של דבר כל הערוצים מנגנים יחד ואמורים להישמע על הצד הטוב ביותר.

דינמיקה – Compressor

אם יש משהו שחסר "המשהו" הזה נקרא קומפרסור

מטרת הקומפרסור היא לשלוט בדינמיקה ובמעטפת של צורת הגל. באמצעות הקומפרסור אפשר לייצר נפח, להסיר פיקים לא נעימים ולמנוע התקפים מהירים. ישנם סוגים שונים של קומפרסורים וכל סוג מיועד למטרה שונה, בעזרת קומפרסור נוכל לצבוע סאונד, להוסיף פאנץ ואפילו לרכך את הצליל.  הכל כמובן בהתאם למה שנרצה להגיע ולתוצאה אליה נכוון.

טיפ: כמעט תמיד נבצע EQ לפני דחיסה. הסיבה היא שהמדחס פועל על טווח תדרים מלא. נקו לפני את הערוצים באמצעות אקולייזר כדי להימנע מכך.

כמובן שבשלבי המיקס המתקדמים, נעזר באפקטים ומעבדי סאונד נוספים כמו :Saturation ,Reverb ,Delay שמעשירים את השיר וסוחפים את המאזין. 

מיקס אנלוגי

סיכום.

המיקס במוזיקה הוא חלק חשוב ומרכזי בתהליך ההפקה המוזיקלית, כדי להגיע לתוצאות שנשמעות טוב נצטרך בעיקר סבלנות, שליטה מעולה בתוכנה, אוזן חדה והכי חשוב, לבצע עשרות אם לא מאות מיקסים שונים כדי להשתפר. עבודה נכונה עם מעבדי סאונד יכול לתרום המון ולהוסיף אופי וייחודיות לשיר. לאחר שסיימנו עם שלב המיקס, נעבור לשלב האחרון לפני ההפצה, השלב הזה נקרא – מאסטרינג.

רוצים להגיע לסאונד מקצועי שנשמע טוב יותר? מוזמנים ליצור קשר עוד היום.