מיקס מדריך למתחילים

מה זה מיקס?

mixing

מיקס הוא תהליך הערבוב של כל הערוצים יחדיו עד לקבלת קובץ אחד יחיד ומאוזן ככל האפשר. אני זוכר כשהתחלתי להפיק, לא הבנתי הרבה על הצד הטכני של מעבדי סאונד. תמיד הערוצים היו נשמעים לי חזקים מידי, קופצניים ולא יציבים. התחלתי לחקור באינטרנט והבנתי שיש הרבה מעבר למוזיקה..מושגים כמו אקולייזר וקומפרסור הם חלק בלתי נפרד מאיש סאונד או במקרה שלנו טכנאי מיקס. השאלה איך באמת עובדים איתם? כמה קשה יכול להיות יצירת מוזיקה? אי אפשר להסדתר בלי מעבדי סאונד? 

אני אנסה להיות תמציתי וברור, כולם צריכים להתחיל מנקודה מסויימת.. בהתחלה עדיף יהיה להתרכז בפעולות הבסיסיות ומשם כבר להתפתח.

סתם שתדעו אני בעיקר שומע מוזיקה אלקטרונית, וכבר תקופה שאני עוסק במיקס ומאסטרינג. בזמני הפנוי אני יוצר פסיי טראנס ואמביינט וזה לא אומר שהטיפים שאני נותן לכם פה לא תקפים לז'אנרים אחרים כי הם בהחלט כן !

 

5 מרכיבים בסיסיים למיקס טוב יותר !

1. באלאנס – יחס הווליום בין הכלים השונים.

2.אוטומציות – הוסיפו תנועה וחיים לערוצים השונים.

3.מיקום  – כל כלי צריך לתפוס את הספקטרום היחודי שלו.

4.חלוקה לגרופים – עבדו נכון בגרופים וחסכו מהזמן היקר שלכם.

5. שימוש נכון במעבדי סאונד – למדו איך לעבוד עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים.

________________________________________

באלאנס

באלאנס הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר במיקס!

רובנו לא מייחסים יותר מידי חשיבות לפיידרים ונוטים "לדלג" לשלבים היותר מעניינים, למעשה זה הבסיס להכל. בלי באלאנס נכון הטראק שלנו ישמע פשוט לא טוב. שחקו עם הפיידרים, התנסו, תחקרו ושימו לב להבדלים שאתם שומעים. אולי המצילות חזקות מידי? או שהבאס משתלט? נסו לעבוד על מספר ערוצים ביחד ושימו לב לשינויים הקטנים ברגע שאתם מזיזים את הפיידרים. בנוסף, תעבדו עם רפרנס זה יכול לתת לכם נקודת יחוס איפה אתם עומדים כרגע בשיר שלכם. 

אוטומציות

אחרי שכבר יש לנו מספר גדול של ערוצים בפרויקט או שסיימנו עם שלב ההפקה, השלב הבא זה אוטומציות.  

מה זה אוטמציה? אוטומציה היא תנועה אוטומטית. אפשר לבצע אוטמציות לא רק על ווליום של ערוץ גם על צידוד ואפילו על אפקטים. נסו להיות יצירתיים ולרגש את המאזין ושלבו מספר אוטומציות בשיר. לא תאמינו כמה עיניין ורגש זה מוסיף !

מיקום – Paining

מיקום של כלים בהחלט יכול ליצור ניקיון במיקס ותחושה של סדר, אם נמקם את כל הכלים במרכז העיניינים זה ישמע מעורפל וחסר עיניין. תחשבו איזה כלים נרצה למקם במרכז הבמה ואיזה כלים למקם בצדדים, שימו לב שצידוד אגרסיבי יכול להוביל לפאזות ולתמונה לא יציב. שימו לב שאתם לא מגזימים!

המלצה שלי היא למקם את הכלים המרכזיים באמצע לדוגמה : קיק,באס,סנר,ווקאל ולצודד כלי הקשה ואפקטים.

חלוקה לגרופים – Master Bus Channel

חלוקה לגרופים ושמות לערוצים בפרויקט עמוס יוצר לנו סדר וחוסך לנו זמן בחיפוש אחר ערוצים,מה גם זה הרבה יותר יפה לעין נקי ומסודר.
ברגע שחילקנו את כל הפרויקט לפי גרופים לדוגמה: Bassline, Drums, Lead, FX השלב הבא שנרצה לעשות הוא לפתוח ערוץ מאסטר גרופ ולשלוח את כל הערוצים שבגרופ אליו.
למה שנרצה לעשות את זה? אפשר לבצע שינויים כאלה ואחרים על קבוצת ערוצים ולחסוך בזמן ומשאבים על פתיחת אפקטים בערוצים בודדים. מה גם אפשר לקמפרס קבוצה מסויימת או לתת הגבר מסויים וליצור אחידות,צבע ודברים נוספים.
נסו את זה בעצמכם !

שימוש נכון עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים

הנושא הזה הוא המורכב ביותר ואי אפשר לפשט אותו ככה על רגל אחת. (מבטיח בהמשך להוציא מאמרים עמוקים יותר על שימוש באפקטים)
בכל מקרה, אם אתם לא יודעים מה הייעוד של המכישירים האלו ואיך משתמשים בהם נכון אתם עלולים ליצור יותר נזק מאשר תועלת. – בתור התחלה כן הייתי ממליץ למתוח גבולות בשימוש קיצוני ומוגזם כדי להבין בכלל איך הכלים האלו עובדים ומה המטרה שלהם. 
שאתם עובדים עם Delay,Reverb הייתי ממליץ לבצע שליחה לאותם ערוצים שנרצה שהאפקט יגיע.
טיפ נוסף – עדיף שיהיה לכם 10 פלאגינים טובים שאתם יודעים לעבוד איתם ולהביא תוצאות מאשר 50 פחות טובים ושאתם לא מכירים היטב. זכרו, בסוף מה שקובע זה האיכות.

לסיכום

במיקס יש עוד המון פרמטרים שלא נגענו בהם ונרצה לייחס להם חשיבות. עדיף לא ליצור עומס בתור התחלה וכן להתמקצע בבסיס ומישם נוכל להתקדם לטכניקות של מתקדמים. ברגע שנבצע יותר ויותר מיקסים ונחדד את השמיעה כך בעצם נשתפר. אני מבטיח לכם שבתור התחלה אם תיישמו את מה שרשמי לכם המיקסים שלכם ישתפרו ברמות. 

סיימנו מיקס? אפשר לשחרר? 

צר לי לבאס אתכם אבל המיקס אינו השלב האחרון בתהליך ההפקה. המאסטרינג הוא עוד חלק שרבים לא מבינים את החשיבות שלו ונוטים לוותר עליו ואז מתפלאים למה הטראק לא נשמע כמו טראקים אחרים בז'אנר שלהם. מאסטרינג הוא תהליך של לקיחת המיקס המוגמר ושימוש בציוד וטכניקות מיוחדות כדי להפוך מיקס טוב לטראק מעולה. טכנאי מאסטרינג יבצע לרוב איזון בין טווחי תדרים והגברת עוצמה. צביעה עדינה ביותר גם היא יכולה להוסיף ואפילו עיוות הרמוני,הדמיית סטריאו וטכניקות נוספות.

מומלץ מאוד לשלוח את הטראק לטכנאי מאסטרינג מקצועי שיתן גם הוא נגיעה נוספת ומרעננת לטראק שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× שלח הודעה