מיקס מדריך למתחילים

אם הגעת לפה כנראה שאתה קצת מאוכזב מהמיקסים שלך ואתה מחפש דרך ללמוד ולהשתפר. במדריך זה אתן לך 5 גורמים עיקריים בביצוע מיקס. אני מבטיח לך שאם תפעל לפי מדריך זה ותיישם את מה שרשמתי תשמע שיפור משמעותי במיקסים שלך.

מיקסר

 

מה זה מיקס?

mixing

מיקס הוא ערבוב של כל הערוצים יחדיו עד לקבלת קובץ אחד יחיד ומאוזן ככל האפשר. אני זוכר כשהתחלתי להפיק, לא הבנתי הרבה על הצד הטכני של מעבדי סאונד. תמיד הערוצים היו נשמעים לי חזקים מידי, קופצניים ולא יציבים. התחלתי לחקור באינטרנט והבנתי שיש הרבה מעבר למוזיקה.. מושגים כמו אקולייזר וקומפרסור הם חלק בלתי נפרד מטכנאי סאונד או במקרה שלנו טכנאי מיקס. השאלה איך באמת עובדים עם אותם מעבדי סאונד? כמה קשה יכול להיות יצירת מוזיקה? אי אפשר למקסס בלי קומפרסור ואקולייזר? 

אני אנסה להיות תמציתי וברור, כולם צריכים להתחיל מנקודה מסויימת. בהתחלה עדיף יהיה לשלוט בפעולות הבסיסיות ומשם להתקדם.

 

5 מרכיבים עיקריים למיקס טוב יותר!

 

1. באלאנס – יחס הווליום בין הכלים השונים.

2.אוטומציות – הוסיפו תנועה ושינויים לערוצים השונים.

3.מיקום  – כל כלי צריך לתפוס את הספקטרום היחודי שלו.

4.חלוקה לגרופים – עבדו נכון בגרופים וחסכו מהזמן היקר שלכם.

5. שימוש נכון במעבדי סאונד – למדו איך לעבוד עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים.

________________________________________

 

באלאנס

*באלאנס טוב הוא אחד הגורמים החשובים ביותר במיקס!

רובנו לא מייחסים יותר מידי חשיבות לפיידרים ונוטים "לדלג" לשלבים היותר מעניינים, למעשה זה הבסיס להכל. בלי באלאנס נכון הטראק שלנו ישמע פשוט לא טוב. שחקו עם הפיידרים, התנסו, תחקרו ושימו לב להבדלים שאתם שומעים. אולי המצילות חזקות מידי? או שהבאס משתלט? נסו לעבוד על מספר ערוצים ביחד ושימו לב לשינויים הקטנים ברגע שאתם מזיזים את הפיידרים. בנוסף, תעבדו עם רפרנס זה יכול לתת לכם נקודת יחוס איפה אתם עומדים כרגע בשיר שלכם. 

אוטומציות

אחרי שכבר יש לנו מספר גדול של ערוצים בפרויקט או שסיימנו עם שלב ההפקה, השלב הבא זה יצירת אוטומציות.  

מה זה אוטמציה? אוטומציה היא תנועה אוטומטית. אפשר לבצע אוטמציות לא רק על ווליום של ערוץ גם על צידוד ואפילו על אפקטים! נסו להיות יצירתיים ולרגש את המאזין ושלבו מספר אוטומציות בשיר. לא תאמינו כמה עיניין ורגש זה מוסיף!

מיקום – Paining

מיקום של כלים בהחלט יכול ליצור ניקיון במיקס ותחושה של סדר, אם נמקם את כל הכלים במרכז העיניינים זה ישמע מעורפל וחסר עיניין. תחשבו איזה כלים למקם במרכז הבמה ואיזה כלים למקם בצדדים. שימו לב שצידוד אגרסיבי יכול להוביל לפאזות ולתמונה לא יציבה. שימו לב שאתם לא מגזימים!

*טיפ חשוב – שימו את הכלים הדומיננטיים במרכז הבמה. לדוגמה: קיק, באס, סנר, ווקאל וצודדו כלי הקשה ואפקטים.

 

חלוקה לגרופים – Master Bus Channel

חלוקה לגרופים ושמות לערוצים בפרויקט עמוס יוצר לנו סדר וחוסך לנו זמן בחיפוש אחר ערוצים, מה גם זה הרבה יותר יפה לעין, נקי ומסודר.
ברגע שסידרנו את כל הפרויקט לפי גרופים לדוגמה: Bassline, Drums, Lead, FX השלב הבא הוא לפתוח ערוץ מאסטר גרופ ראשי ולשלוח את כל הערוצים שבגרופ אליו.
למה שנרצה לעשות את זה?  זה מאפשר לנו לבצע שינויים כאלה ואחרים על קבוצת ערוצים ולחסוך בזמן משאבים ואנרגיות על פתיחת אפקטים בערוצים בודדים. מה גם אפשר לקמפרס קבוצה מסויימת או לתת הגבר מסויים וליצור אחידות, צבע ודברים נוספים.
נסו את זה בעצמכם!

 

שימוש נכון עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים

הנושא הזה הוא המורכב ביותר ואי אפשר לפשט אותו ככה על רגל אחת. (מבטיח בהמשך להוציא מאמרים מעמיקים יותר על שימוש באפקטים)
בכל מקרה, אם אתם לא יודעים מה הייעוד של המכשירים האלו ואיך משתמשים בהם נכון אתם עלולים ליצור יותר נזק מאשר תועלת.  בתור התחלה הייתי ממליץ למתוח גבולות בשימוש קיצוני ומוגזם כדי להבין בכלל איך הכלים האלו עובדים ומה המטרה שלהם. 
שאתם עובדים עם Delay,Reverb עדיף לבצע שליחה (Send FX) לאותם ערוצים שנרצה שהאפקט יגיע.
טיפ נוסף – עדיף שיהיה לכם 10 פלאגינים טובים שאתם יודעים לעבוד איתם ולהביא תוצאות מרשימות מאשר 50 פלאגינים פחות טובים ושאתם לא מכירים היטב. זכרו, בסוף מה שקובע זה האיכות!

 

לסיכום

במיקס יש עוד המון מרכיבים שונים שלא ציינתי ויש לייחס גם להם חשיבות. עדיף שלא תעמיסו על עצמכם במידע בתור התחלה וכן תתמקצעו בבסיס ומישם תתקדמו לטכניקות של מתקדמים. ככל שתבצעו יותר ויותר מיקסים תחדדו את השמיעה וכך בעצם תשתפרו ממיקס למיקס. אני מבטיח לכם שאם תיישמו את מה שכתבתי לכם המיקסים שלכם ישתפרו פלאים! לימודי סאונד יקנו לכם את כל הכלים אליו אתם זקוקים בביצוע מיקס ואפילו מאסטרינג. 

 

סיימנו מיקס? אפשר לשחרר? 

צר לי לבאס אתכם אבל המיקס אינו השלב האחרון בתהליך ההפקה. המאסטרינג הוא עוד חלק שרבים לא מבינים את החשיבות שלו ונוטים לוותר עליו ואז מתפלאים למה הטראק לא נשמע כמו טראקים אחרים בז'אנר שלהם. מאסטרינג הוא תהליך של לקיחת המיקס המוגמר ושימוש בציוד וטכניקות מיוחדות כדי להפוך מיקס טוב לטראק מעולה. טכנאי מאסטרינג יבצע לרוב איזון בין טווחי תדרים והגברת עוצמה. צביעה עדינה ביותר גם היא יכולה להוסיף ואפילו עיוות הרמוני,הדמיית סטריאו וטכניקות נוספות.

מומלץ מאוד לשלוח את הטראק לטכנאי מאסטרינג מקצועי שיתן גם הוא נגיעה נוספת ומרעננת לטראק שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× שלח הודעה