מיקס לשירים - מדריך למתחילים

אם הגעת לפה כנראה שאתה קצת מאוכזב מהמיקסים שלך ואתה מחפש דרך ללמוד ולהשתפר. במדריך זה אתן לך 5 גורמים עיקריים לביצוע מיקס. אני מבטיח לך שאם תפעל לפי מדריך זה ותיישם את מה שרשמתי תשמע שיפור משמעותי במיקסים שלך.

מיקסר

מה זה מיקס?

mixing

מיקס הוא ערבוב של כל הערוצים יחדיו עד לקבלת קובץ אחד יחיד ומאוזן ככל האפשר. 

אני זוכר כשהתחלתי להפיק, לא הבנתי הרבה על הצד הטכני של מעבדי סאונד. תמיד הערוצים היו נשמעים לי חזקים מידי, קופצניים ולא יציבים. התחלתי לחקור את העיניין באינטנסיביות והבנתי שיש הרבה מעבר למוזיקה..

מושגים כמו אקולייזר וקומפרסור הם חלק בלתי נפרד מטכנאי סאונד או לייתר דיוק טכנאי מיקס.

אז איך באמת משתמשים במעבדי סאונד? כמה קשה זה ליצור מוזיקה טובה? והאם אפשר למקסס בלי קומפרסור ואקולייזר? 

במדריך זה אני אשתדל להיות תמציתי וברור. בהתחלה עדיף לשלוט בדברים הבסיסיים ומשם אפשר להתקדם הלאה..

5 מרכיבים עיקריים למיקס טוב יותר!

1. באלאנס – יחס הווליום בין הכלים השונים.

2. אוטומציות – להוסיף תנועה ושינויים לערוצים השונים.

3. מיקום  – כל כלי צריך לתפוס את הספקטרום (המיקום) הייחודי שלו.

4. חלוקה לגרופים – לחלק ערוצים קשורים לגרופים ולחסוך מהזמן היקר שלכם.

5. שימוש נכון במעבדי סאונד – ללמוד איך לעבוד עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים.

________________________________________________________________________________________

באלאנס

*באלאנס טוב הוא אחד הגורמים החשובים ביותר במיקס!

רוב המפיקים המתחילים לא מייחסים יותר מידי חשיבות לפיידרים ונוטים "לדלג" לשלבים היותר מעניינים.. למעשה זה הבסיס להכל!

בלי באלאנס נכון בין הכלים השונים, הטראק שלנו ישמע פשוט לא טוב. שחקו עם הפיידרים, התנסו, ושימו לב להבדלים שאתם שומעים. אולי המצילות חזקות מידי? או שהבאס משתלט? נסו לעבוד על מספר ערוצים ביחד ושימו לב לשינויים הקטנים ברגע שאתם מזיזים את הפיידרים.

בונוס – תעבדו עם רפרנס זה יכול לתת לכם נקודת יחוס איפה אתם נמצאים כרגע ומה ניתן לשנות. 

אוטומציות

אחרי שכבר הכנסתם מספר ערוצים בפרויקט או סיימתם עם שלב ההפקה, השלב הבא זה יצירת אוטומציות ושינויים.  

מה זה אוטמציה? אוטומציה היא תנועה אוטומטית. אפשר לבצע אוטמציות לא רק על ווליום של ערוץ גם על צידוד ואפילו על אפקטים! נסו להיות יצירתיים ולרגש את המאזין ושלבו מספר אוטומציות בשיר. לא תאמינו כמה עיניין ורגש זה מוסיף!

מיקום – Paining

מיקום של כלים בהחלט יכול ליצור ניקיון במיקס ותחושה של סדר. אם נבחר למקם את כל הכלים במרכז העיניינים זה ישמע מעורפל לא ברור וחסר עיניין. תחשבו איזה כלים למקם במרכז הבמה ואיזה כלים למקם בצדדים. שימו לב שצידוד אגרסיבי יכול להוביל לפאזות ולתמונה לא יציבה. שימו לב שאתם לא מגזימים!

*טיפ חשוב – שימו את הכלים הדומיננטיים במרכז הבמה. לדוגמה: קיק, באס, סנר, ווקאל וצודדו כלי הקשה ואפקטים.

חלוקה לגרופים – Master Bus Channel

חלוקה לגרופים ושמות לערוצים בפרויקט עמוס יוצר לנו סדר וחוסך לנו זמן בחיפוש אחר ערוצים שונים. מה גם זה הרבה יותר יפה לעין נקי ומסודר.

איך ערוץ ראשי עוזר לנו?  זה מאפשר לנו לבצע שינויים כאלה ואחרים על קבוצת ערוצים ולחסוך בזמן משאבים ואנרגיות על פתיחת אפקטים בערוצים בודדים. מה גם אפשר לקמפרס קבוצה מסויימת או לתת הגבר מסויים וליצור אחידות, צבע ודברים נוספים.
נסו את זה בעצמכם!

שימוש נכון עם אקולייזר,קומפרסור ואפקטים

הנושא הזה הוא המורכב ביותר ואי אפשר לפשט אותו ככה על רגל אחת. 

בכל מקרה, אם אתם לא יודעים מה הייעוד של מכשירים אלו ואיך משתמשים בהם נכון אתם עלולים ליצור יותר נזק מאשר תועלת.

בתור התחלה הייתי ממליץ למתוח גבולות בשימוש קיצוני ומוגזם כדי להבין בכלל איך הכלים האלה נשמעים ומה מטרתם. שאתם פותחים Delay,Reverb עדיף לבצע שליחה (Send FX) לאותם ערוצים שנרצה שהאפקט יגיע.

דבר נוסף – עדיף שיהיה לכם 10 פלאגינים טובים שאתם יודעים להשתמש בהם ולהביא תוצאות מרשימות מאשר 50 פלאגינים פחות טובים ושאתם לא שולטים בהם. 
בסוף שומעים את האיכות ולא מסתכלים על הכמות.

לסיכום

במיקס יש עוד המון מרכיבים מתקדמים שלא ציינתי שגם להם צריך לתת את הבמה ולייחס להם חשיבות. עדיף שלא תעמיסו על עצמכם במידע בתור התחלה וכן תתרגלו כמה שיותר את הבסיס ומישם תתקדמו לטכניקות מתקדמות יותר. ככל שתבצעו יותר ויותר מיקסים תחדדו את השמיעה וכך בעצם תשתפרו ממיקס למיקס. אני מבטיח לכם שאם תיישמו את מה שכתבתי לכם המיקסים שלכם ישתפרו פלאים! לימודי סאונד יקנו לכם את כל הכלים אליו אתם זקוקים בביצוע מיקס לשירים ואפילו המאסטרינג הסופי. 

סיימנו מיקס? אפשר לשחרר? 

צר לי לבאס אתכם אבל המיקס אינו השלב הסופי בתהליך ההפקה. המאסטרינג הוא עוד חלק שרבים לא מבינים את החשיבות שלו ונוטים לוותר עליו ואז מתפלאים למה השיר שלהם לא נשמע כמו שירים אחרים. מאסטרינג הוא תהליך של לקיחת המיקס המוגמר תוך כדי שימוש בציוד וטכניקות מיוחדות כדי להפוך מיקס טוב לטראק מעולה. טכנאי מאסטרינג יבצע איזון בין טווחי התדרים והגברת עוצמה כללית (RMS). צביעה עדינה ביותר גם היא יכולה להוסיף ואפילו עיוות הרמוני, הדמיית סטריאו וטכניקות נוספות.

מומלץ לשלוח את הטראק לטכנאי מאסטרינג מקצועי שיתן גם הוא נגיעה נוספת ומרעננת לשיר שלכם.

אני עושה מיקס לשירים