מושגים בסאונד 

במאמר זה אחשוף מושגים מעולם הסאונד. ברגע שתכיר במונחים אלא ותבין למעשה איך צליל מתנהג, תקבל החלטות חכמות יותר בתהליך ההפקה, מיקס ומאסטרינג.

סאונד, צליל

המדריך השלם לסאונד בחינם!

תוכן עניינים/ניווט מהיר בלחיצה

מה זה סאונד?

צליל הוא הפרעה של מולקולות. מולקולות אלו יכולות להיות מולקולות אוויר או מולקולות של עצמים מוצקים. כאשר כל סוג של אירוע קורה המרחיק את המדיומים הללו ממצבם הרגוע ומכריח אותם לרטוט, אנחנו נקבל הפרעה הנתפסת כצליל.

אוזן האדם מאוד רגישה לשינויים בלחץ האוויר, ישנם גם שינויים שאוזן האדם לא מסוגלת לשמוע וזה נובע ממגבלות טבעית מכך שטווח תדרים שאוזן האדם שומעת היא בין 20Hz-20Khz.

(בפועל אני לא מכיר מישהו ששומע יותר מ18Khz אז אין מה להתרגש)

כאשר מתרחשת הפרעה, המולקולות נדחסות זו לזו והן יורות לכל כיוון מנקודת ההפרעה. מולקולות אלה יתנגשו זו בזו ויתפשטו בגלים דחוסים. 

מהירותם אינה קבועה ומשתנה בהתאם לחומר.

גלי הקול יכולים לעבור דרך מתכות, קירות, מים ועוד. קיר ושאר המוצקים הם הרבה יותר קשים אך גם בעל גמישות מסוימת והצליל אכן עובר דרכו.

מעבר מאנלוג לדיגיטל

מעבר מאנלוג לדיגיטל

בוא נגיד שאני מדבר לתוך מיקרופון. המיקרופון הופך את קולי האקוסטי לזרם חשמלי מתמשך שעובר דרך מחשב. זרם חשמלי זה עובר דרך חוט ומגיע למגבר כלשהו ואז ממשיך עד שהוא פוגע בממיר אנלוגי לדיגיטלי. זכרו כי מחשבים אינם מדברים בשפת סאונד, הם מבינים מתמטיקה, ולכן אנו זקוקים למשהו שיכול להפוך את האות האנלוגי שלנו לסדרה של 1 ו -0. זה מה שהממיר עושה. בעיקרון זה לוקח תמונות מהירות מאוד, הנקראות סאמפלים, ומעניק לכל מדגם ערך של משרעת. זה נותן לנו שני ערכים בסיסיים לשרטט את הנקודות שלנו – האחד הוא הזמן והשני הוא משרעת.

חיתוך שמע – Cliping

במובן הפשוט ביותר, גזירת שמע הוא סוג של עיוות צורת גל. כאשר צליל נדחק מעבר לגבול המקסימלי שלו למשל, הוא נכנס "לקליפ" – נחתך האות. 
 ניתן לתאר את התופעה באופן שמיעתי כעיוות הצליל. ישנם עיוותים שנחשבים ליפים ורצויים בתהליך יצירת מוזיקה, הכל תלוי מה המטרה הסופית ולאן אנחנו חותרים בתהליך.
 
קליפינג, חיתוך שמע

משרעת ועוצמה

 

משרעת וגובה צליל

 

היסודות הבאים של מונחי שמע הם משרעת. מונח זה מתאר את עוצמת הצליל (Peak) או גובה הגל. 

אנו מודדים את גובה הגל בגלי רוחב ובגלי אורך את הדחיסות.

המדידה למשרעת בחלל אקוסטי היא רמת לחץ הקול הנמדדת בסולם דציבלים. הצליל הכי חזק שאנו מסוגלים לתפוס במדויק הוא 120 dB SPL.

למרות שאנו יכולים לשמוע ברמות הגבוהות מ -120 dB SPL, התחושה מלהיבה את מנגנון השמיעה שלנו וגורמת לעיוות שעלול לפגוע באופן קבוע בשמיעה שלנו. 135dB SPL נחשב לסף הכאב. 150 dB SPL עלול להפוך אותך לחירש לצמיתות.

תהודה

התחזקות הצליל, רזוננס או תהודה, הוא טווח תדרים מסוים או אזור שגורם לאובייקט לרטוט בצורה אוהדת. התדר או התדרים שאובייקט רוטט בהם נקבעים על פי המאפיינים הפיזיים הבסיסיים שלו.

יצירת אובייקטים בצורות ובגדלים שונים המהדהדים את האוויר בצורה נעימה היא אמנות יצרני הכלים. יצירת סביבות אקוסטיות המציגות בצורה הטובה ביותר את איכותם של מכשירים אלה היא אמנות האקוסטיקה. 

התפשטות הצליל

היסודות הבסיסיים ביותר של שמע הוא הבנת התפשטות הצליל במרחב.

עקרונות אלה משמשים לתכנון חללי הקלטה, חדרי בקרה, אולמות קונצרטים, רמקולים, מגברים מערכות סאונד, ואפילו תכנון האולפן הביתי.  כולם במטרה ליצור סביבת האזנה מאוזנת ונעימה. כלי הנגינה ואופן הקרנתם בחלל אקוסטי ממלאים תפקיד חשוב, גם בחירת מיקום למיקרופונים כדי לספק בצורה הטובה ביותר את התפשטות הצליל של אותו כלי.

האופן שבו אתה מציב ושולט במרחב האקוסטי, הוא החלק החשוב ביותר בהקלטה. הבנת העקרונות הבסיסיים הללו מאפשרת לך לקבל את ההחלטות הטובות ביותר.

איך קובעים צליל

כאשר מדענים עובדים עם צליל הם משתמשים במונחים שיתארו את התכונות הפיזיות של הצליל. תדירות, גובה הצליל, המשרעת, אורך הגל ומהירות הצליל. בהמשך נתאר את היסודות הללו.

גל קול

ארבעת סוגי הגלים הנפוצים ביותר:

4 סוגי גלי קול נפוצים

מהו גל קול? גלי קול בגדול דומים לגלי מים. אם נשווה את זה לגל במים, תחילת המחזור תהיה תחילתו של הגל הראשון מעל קו המים. גלים מקרינים לכל הכיוונים, לא רק על משטח מישורי כמו גלי מים.

במובן שלנו חשוב גל קול הוא הפרעה מחזורית שנע בכיוון מסויים. הגל הוא קיבוץ של מולקולות אוויר מקובצות וישנם גלים שאזן האדם לא מסוגלת להבחין בהם בגלל מוגבלותה הטבעית.

תדירות

תדר הוא מספר מחזורי הגל המתרחשים בפרק זמן של שנייה אחת. מנגנוני השמיעה שלנו מסוגלים לתפוס רק טווח תדרים של 20 מחזורים לשנייה עד 20,000 מחזורים לשנייה. זה מגדיר את תדרי הבס הנמוכים ביותר ואת תדרי הטרבל הגבוהים ביותר שאנו יכולים לתפוס. מונח המדידה נקרא הרץ. במציאות, לרוב האנשים אין את היכולת לתפוס צליל בטווח המלא הזה. וגם לא הכי צריכים. הקול האנושי תופס טווח הנמצא היטב בגבולות אלה. אלה התדרים שאנחנו הכי רגישים אליהם מכיוון שהם מגדירים את היכולת שלנו לתקשר באמצעות דיבור.

דציבל סאונד

מהו דציבל, וכיצד מודדים אותו?

הדציבל (או בקיצור dB) הוא יחידה המשמשת למדידת עוצמת הצליל. 

בסולם הדציבלים, הצליל הקולי ביותר (כמעט שקט מוחלט) הוא 0 dB. צליל חזק פי 10 הוא 10 dB. צליל חזק פי 100 מאשר כמעט שקט מוחלט הוא 20 dB. צליל חזק פי 1,000 מאשר כמעט שקט מוחלט הוא 30 dB. הנה כמה צלילים נפוצים ודירוגי הדציבלים שלהם:

כמעט שקט מוחלט – 0 dB

לחישה – 15 dB

שיחה רגילה – 60 dB

מכסחת דשא – 90 dB

צופר מכונית – 110 dB

קונצרט רוק או מנוע סילון – 120 dB

ירייה או פצצה- 140 dB

אתה יודע מניסיונך שהמרחק משפיע על עוצמת הצליל – אם אתה רחוק, הכוח פוחת מאוד. כל הדירוגים כאן נלקחים בעמידה ליד הצליל.

כל צליל מעל 85 dB עלול לגרום לאובדן שמיעה, והאובדן קשור הן בעוצמת הצליל והן לאורך החשיפה.  שמונה שעות של צליל 90 dB עלולות לגרום נזק לאוזניים; כל חשיפה לצליל 140dB גורמת לנזק מיידי (וגורמת לכאב ממשי).

יש נוסחה למד ה-DB וכמובן היא ניתנת לחישוב. מבלי לסבך יותר מידי חשוב לדעת ש+6 DB נחשב להכפלה של עוצמה ובסביבה אולפנית בביצוע מיקסינג מומלץ לעבוד על 70-75 DB  בעוצמה זו התדרים נשמעים לנו הכי מאוזנים והאוזן יכולה "לסחוב" שעות עבודה ארוכות. 

(יש אפליקציות שניתנות להורדה בחינם ואפשר למדוד אותם, לא יודע עד כמה הן מדוייקות)

פאזה – Phase

על מנת לדעת באיזה שלב של התנועה המחזורית אנחנו נמצאים, הומצא המושג "פאזה". לשם ההמחשה, נביט על תנועת כדור הארץ. נניח שנקודת הייחוס שלנו היא 12 בלילה, וכל מצב אחר במשך היום, כדור הארץ נמצא בפאזה מסוימת ביחס למצב הייחוס. במקרה שלנו פאזה מתארת את מצבו של הגל ברגע נתון.

בעולם הסאונד כאשר גלים מתחברים אנחנו עשויים לקבל סוגי שונים של פאזות, למשל: התאבות גלים, ביטול גלים ושקט מוחלט ועוד כל מיני מצבים מיוחדים למיניהם..

רגישות האוזן האנושית 

בתמונה לפנינו אנחנו רואים ניסוי משנת 1933 שערכו שני פיזיקאים בשם פלטשר מנסון. 

הניסוי בא להראות לנו באיזה תחום תדרים אנחנו רגישים יותר וגם באיזה עוצמה.

( החלק השמאלי נמדד בעוצמת DB SPL )

(החלק התחתון מציג את טווח התדרים מ10 ועד 100Khz )

*אנחנו רואים שקיימת רגישות גבוהה לאזן האדם בעיקר בין 2-4KHZ.DB

אנשים שעובדים עם מוסיקה או טכנאי מאסטרינג למיניהם מאמנים את האוזניים שלהם ומסוגלים לשמור על תגובת התדרים המורחבת הזו כל עוד הם לא משתמשים לרעה במנגנון השמיעה שלהם. אם הם נתונים לכמויות מזיקות או פוגעניות על בסיס קבוע, יכולות אלו עלולות להיפגע ואפלילו להיאבד לצמיתות. 

גובה הצליל (Pitch)

יסודות נוספים של מונח שמע הם גובה צליל. באופן כללי, רוב הצלילים מוציאים מגוון תדרים רחב. כאשר תדר מסוים בולט הוא יכול לקבל ערך מוזיקלי המוגדר כגובה הצליל. בעצם ככל שהצליל מהיר יותר ככה הוא גבוה יותר.

Low and high Freq , learn sound

אורך הגל ומהירות הקול

הם שני יסודות של מונחי שמע שתלויים זה בזה. אורכו של גל תדרים נתון תלוי במהירות בו גל הקול נע. 

לתדרים נמוכים אורכי גל ארוכים יותר. בתדרים גבוהים יש אורכי גל קצרים יותר. זה נקבע על ידי מתמטיקה פשוטה כלשהי. מדוד כמה רחוק הצליל עובר בשנייה אחת וחלק את המרחק הזה למספר המחזורים המתרחשים באותה שנייה.

מהירות התפשטות הקול באוויר נקבעה על 344 מטר לשנייה אך היא תלויה גם בטמפרטורה, בלחץ האוויר ובלחות.

תפיסת הצליל

תפיסת הצליל

ההיבטים הפסיכולוגיים והרגשיים של הצליל הם הסיבה שבגללה אנו מאזינים למוזיקה. השפעת הצליל על הרגשות של המאזין הוא חלק חשוב בהשגת משמעות לשיר ותרגום המאזין.

תקליטנים מבינים שתדרים נמוכים במוזיקה אלקטרונית פועמים בעקביות וישמרו על אנשים ברחבה לזמן ארוך יותר. אם תפריע לקצב, אנשים יעזבו את רחבת הריקודים. לעומת זאת, משחק עם וריאציות אלה באופן יצירתי, יכול להוסיף ריגוש למאזינים.

סדרת תווים ספציפית המנוגנת על ידי קלרינט עשויה להישמע קשה ומרגיזה מאוד. אותה סדרת תווים שמתנגנת על ידי חליל או אבוב אולי נשמעת יפה להפליא. קשה לסווג את ההבדלים הללו במונחים מדעיים, דרוש רגישות של המלחין, המפיק, המהנדס והמוזיקאי.

ההיבטים הפסיכולוגיים של הצליל יהיו שונים עבור כל אדם, בהתבסס על חוויות החיים שלהם, אהבות ואכזבות ומה שהם עברו. אם אתה בלימודי סאונד, עליך ללמוד איך אנשים מאזינים ומה גורם להם לאהוב או לא לאהוב בצליל.

התגובה של רוב האנשים לשיר היא מיידית ולא מודעת. אם תבקש מהמאזין הממוצע להסביר מדוע הוא הגיב בצורה מסוימת, הוא לא יוכל לומר לך. 

 

עובדות מגניבות על סאונד..

  • צליל הוא אנרגיה שנוצרת על ידי רעידות. כאשר כל עצם רוטט, הוא גורם לחלקיקים לנוע באוויר.
  • הצליל הטבעי הכי חזק ביותר על פני כדור הארץ נגרם על ידי הר געש מתפרץ. 
  • האוזן היא לא הגלאי היחיד שיש לאנשים ולבעלי חיים. גלי קול יכולים להיות מורגשים אפילו בחלקים שונים של הגוף. 
  • זבובים אינם מסוגלים לשמוע צלילים.
  • רוב הפרות ששומעות מוזיקה מייצרות בסופו של דבר יותר חלב מאלא שלא.
  • שום צליל לא יכול לנוע בחלל ריק, שהוא אזור שאין בו אוויר בכלל.
  • לרוח אין קול. הרוח הנושבת כנגד מכשול משמיעה קול.

סיכום

השתדלתי לכסות כמה שיותר מושגים מתחום הסאונד. יסודות אלה אמורים לספק לכם את הבסיס לא משנה אם אתם מפיקים, מהנדסים, זמרים, או סתם חובבי מוזיקה שיוצרים באולפן הביתי. על מנת להשתפר ולהתקמצע חשוב יהיה להכיר במונחים המקצועיים. 

בהצלחה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× שלח הודעה